stillscape

Om Stillhetsfestivalen LJOD 2021

Velkommen til en festival som skaper og viser kunstopplevelser i møte med stillhet.

Musikk, poesi, performance, billedkunst og foredrag.

“Stillhet kan gjøre oss mer oppmerksomme på det som er, og handler ikke om fravær av lyd eller bråk. “

Stillhetsfestivalen ble grunnlagt av Kristin Ma Ellefsen i 2008, og utviklet i samarbeid med Tora Augestad fra 2009. Ellefsen har satt sammen årets program. Fra 2021 heter festivalen Stillhetsfestivalen LJOD og er en festival der kunstnere og publikum i fellesskap skaper et lyttende og åpnende rom.

Festivalen undersøker temaer som natur, bevegelse, nærvær, forholdet mellom tekst og det språkløse.

LJOD er en stillhetsfestival, dedikert Kristin Ma Ellefsen, som i perioden 2008 - 2012 jobbet utrettelig for et stillhetssted og en festival i Esviken, Asker, og forberedte både tankemessig, kulturelt og praktisk denne type festivalform. Når navnet er blitt LJOD denne gang, skyldes det lekent at vi vil be om lyd, altså stillhet - og litt ekstra inspirert av hliód /stungen d) på gammelislansk som guden Heimdal gjemmer under treet (Voluspå 27), han er den første som hører at Ragnarok er på gang, d lyder det fra hans horn, Gjallarhornet. - Erling Kittelsen

stillscape

Festivaldeltakere 2021

Medvirkende:

Erling Kittelsen: lyriker, forfatter, dramatiker, oversetter
Benedicte Torget: sanger, komponist
Sidiki Camara: perkusjonist
Ruth Wilhelmine Meyer: sanger, vokalkunstner, komponist, høgskolelektor
Javid Afsari Rad: klassisk persisk musiker, komponist
Mariko Miyata Jancey: scenekunstner, koreograf
Kari Anne Bjerkestrand: scenekunstner, koreograf, bevegelsescoach
Siri Torjusen: sanger, sangpedagog
Inger Johanne Rasmussen: tekstilkunstner

slowly she strokes the reflection

A random selection from my poetrybook.

… if you get curious and want to read more, check SHOP.

 

the flowers appear on
the almost blooming tree
only for a brief moment

 

to die before I die
is the breath buckled up
on an unknown branch

 

the silence in the moment flies wake up
is enough
for those who knot hope

 

the phrase «one another»
only makes sense
when the grass is talking with the soul

she makes an appointment with a meadow

sakte klapper hun på gjenskinnet

En tilfeldig utvalg fra poesiboka mi
… gir det mersmak, kan du lese tilbakemeldinger og kjøpe boka under BUTIKK:

å dø før jeg dør
er pusten spent opp
på en ukjent gren

Ring.jpg

det er natt
og vi er fortsatt våkne

vi er natta som klyper
verdene i hverandre

Ring.jpg

en dag
løsner også hun fra treet
dette er sjansen hun får

hun er selv lampen
og den som pusser

til hun kan stige ut som en trofast
tjener

RIng 2.jpg

nå faller snøen  
og det er desember

elva renner fortsatt åpent
og minner meg om noe ukjent
som stiger

og fester seg som is og rim på greinene

min venn, mitt ansikt
hvor finner jeg ord for dette

når jeg bukker for stammen
blir jeg treet

fortsatt språkløs
er jeg nær skogkanten
og kroppen min skjelver i vinden

stillscape

PRESSE & OMTALER (2008-11)

Interiørmagasinet 2009: Klikk på bildet for å lese artikkelen

I denne vakre artikkelen fortelles Esvikens rike og mangfoldige historie, sammen med et intervju med meg om hvordan prosjektet Rom for stillhet ble til.

Budstikka: Landart i Esviken 2008. En kort notis om et av de fire landartprosjektetene jeg initerte på den 90 mål store tomta som tilhører Esviken.
https://www.budstikka.no/kultur/kultur/kunst-i-skogen-rundt-esvika/s/2-2.310-1.3474516

 Budstikka: Galleri Esviken åpnet 2009. Et bilde fra måltidet i hagen etter at ordfører Lene Conradi hadde åpnet Galleri Esviken.
https://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/helgens-bildeserier/s/2-2.310-1.3478254

Ballade: Stillhetsfestivalen 2009. Sanger og musiker Tora Augstad intervjues om Stillhetsfestivalen 2009. Hun var kunstnerisk leder for festivalen i samarbeid med meg.
http://www.ballade.no/sak/stille-og-politikk-i-esviken/

Budstikka: Stillhetsfestivalen 2009. Jeg intervjues om festivalen.
https://www.budstikka.no/kultur/vollen-vettre-og-blakstad/kultur/arena-for-stille-kunst-pa-konglungen/s/2-2.310-1.6328055

Budstikka: Stillhetsfestivalen 2010. Intervju med billedkunstner Sandra Lorentzen, som deltok på festivalen.
https://www.budstikka.no/kultur/kultur/flotte-kunstopplevelser-i-esviken/s/2-2.310-1.5399108?startdate=01.10.2014

Budstikka: Stillhetsfestivalen 2010. Flott bildekalvakade med 26 bilder fra festivalen.
https://www.budstikka.no/kultur/kultur-bildeserier/stillhetsfestival-i-esviken/g/2-2.310-1.5399240

TrAP: Spelet om Graborg og Baral 2011. En flott artikkel med fargerike bilder fra spelet. Det ble utnevnt til årets spel av Spelfondet og mottok over en million kroner i støtte. Spilt i Esviken i Asker og på Tronfjell i Alvdal.
https://trap.no/prosjekt/spelet-om-garborg-og-baral#more








stillscape

STØTTEERKLÆRINGER & ROS (2008 - 12)

Mange gode tilbakemeldinger fra kunstnere og andre som deltok i Esviken. De første kom da jeg sa opp en stiv og urealistisk leieavtale med Asker kommune i 2008. (Det ordnet seg, takket være gode hjelpere!). Resten er hjertemeldinger. :) Tusen takk til dere alle!

Jeg er sikker på at våre veier vil krysses igjen. Du har mange gode ideer, et stort nettverk og masse kunnskap.  Dessverre var timingen i forhold til Esviken uheldig, dvs. at en rehabilitering av huset og en politisk beslutning om hva huset skal brukes til framover må komme først. Dette var ikke avklart på det tidspunkt initiativet kom fra deg/Stillscape.

RAGNAR STRAND FUGLUM, Kommunaldirektør Asker kommune 14.04.2012

Støtteerklæringer

mars/april 2008

STILLSCAPE er et prosjekt som stråler ut i mange og noen for meg helt ukjente retninger. Jeg har sett det ta form av ballett på snø mellom nakne trær, performancekunst på hustak, musikk under mønet, ild i skogen, søkende mennesker og sårbar stillhet. I mitt mangeårige arbeid med myter har jeg etter hvert blitt fortrolig med opplevelsen av mytisk tid, slik vi kan erfare tilværelsen i møtet med et kunstverk, en naturopplevelse, en fortelling eller et menneskelig forhold som forandrer oss slik at den daglige baksingen med timeplaner kjennes fjern og uviktig og det trivielle så trivielt som det faktisk er. Huset i Esvika kan være utgangspunkt for mytisk tid, slik forutsetningen for den kan skapes gjennom teater, litteratur, samtale, billedkunst og stillhet. STILLSCAPE har min fulle støtte og velsignelse. TERJE NORDBY forfatter og dramatiker

STILLSCAPE gir meg som komponist og musiker rom og tid til å undersøke nye sider av forholdet lyd, stillhet, tilstand. Esvika er en perle og innbyr til total tilstedeværelse. For meg som utøver er det derfor spennende å se hva som kommer til å skje i møte mellom min musikk, mitt publikum og rommene i Esvika. MAJA BUGGE komponist og musiker

Jeg opplever et stort behov for- og mangel på, steder i og i tilknytning til Oslo hvor stillheten høres. I mitt virke som dansekunstner / kroppsarbeider, er ro og kontemplasjon en av de viktigste inspirasjonskildene. Derfor ønsker jeg STILLSCAPE hjertelig velkommen. RUNA REBNE danser

Stillhet gir mulighet for refleksjon og sansning av nuet. I mitt kunstneriske arbeid er stillhet en viktig inspirasjon. Jeg er veldig glad for å ha blitt invitert av STILLSCAPE til å jobbe i landskapet ved Esvika. Det gir meg som kunstner en unik mulighet til å utfordre mitt uttrykk og være i naturen og jobbe direkte med stillhetens virkning i sinnet. JANINE MAGELSSEN billedkunstner 

Hadde gleden av å opptre i Esvika i forestillingen StillALIVE under åpningen av STILLSCAPE. Et inspirerende sted med et viktig budskap som jeg ser stort behovet for. Fine inne og uterom med spennende kunstneriske muligheter. Jeg gir min fulle støtte og tillit til prosjektet. MAJA ROEL dansekunstner 

Lokalet har en fantastisk akustikk og publikum er sjeldent lydhøre. Esvika er et spennende sted å musisere! STILLSCAPE har min fulle støtte. SIRI TORJESEN sopran

Esviken og STILLSCAPE har min fulle støtte og tillit. ANNA WIDÉN billedkunstner 

Att komma till Esvika ær en frid før hjærtat, det er fint att många kommer att få kunna uppleva detta vackra. Att høra att en fastighets mæklare haft det som sitt privata sommar stælle och dessutom i viss mån låtit det førfalla kænns trist och dærfør ær det med glædje jag nu mærker att nya krafter vill bjuda det allmænna på en skønhets och stillhets upplevelse.... JOHAN EKESTUBBE danser

STILLSCAPE er et etterlengtet prosjekt for meg. Selv om vi er mange som jobber med aspektet stillhet, så er det i en større sammenheng av vårt rastløse og "plagede" samfunn et knapphetsgode. Gjennom STILLSCAPE kan stillheten bli hørt av mange! Å få være med som koreograf og danser ved åpningsforestillingen den 2. mars, ga meg en flott opplevelse av å delta i å manifestere noe viktig for fremtiden. Stedet Esvika er innbydende og helt riktig for STILLSCAPES formål, og Kristin Ellefsens innsats og initiativ har min fulle tillit og støtte. KARI ANNE V. BJERKESTRAND danser, koreograf, tai chi kineo-lærer

Eg deltok under opninga av Stillscape i Esvika i mars 2008. STILLSCAPE har etablert seg i eit ærverdig hus med god utstråling i idylliske omgivnader. Område er blir nytta til turområdet. Staden er ideell til kulturelle aktivitetar av ulik art. Det har eit potensiale i seg å dra til seg publikum som går langt utover det regionale. KURT JOHANNNESSEN billedkunstnar 

høsten 2008

Som konstnärer saknar vi paradoxalt nog ofta en arena där flyktiga idéer och experiment kan ta form i all enkelhet. Spontana idéer kan leda vidare till större nedslag eller försvinna in i mängden av tankar. I Esviken kan ett av målen med att samlas vara experimentet. Ett annat är leken och allvaret i det att vara en skapande individ bland andra skapande. Det viktigaste är ett öppet rum för nya och gamla upptäckter, där nuet spelar den största rollen. Atmosfären i Esviken och sammanhanget som STILLSCAPE ger till platsen, inbjuder till funderingar. Utifrån vilka platser skapar jag? När skapar jag och var? Vilka tankar kommer under fysisk aktivitet, vilka kommer i stillhet, vilka kommer under själva skapandet? Vad framkallar denna platsen hos mej? Fluxus lever innuti många av mina skapande processer, men kanske bara som en språngbräda ut till något mer komplext och genomarbetat. Vad händer om jag sätter denna omedelbarhet i fokus tillsammans med flera andra likasinnade? Esviken erbjuder en mötesplats med inneboende koncentration, där den lilla tanken kan komma (fra en prosjektbeskrivelse om FLUXUS).

 ANNA WIDÉN billedkunstner

Rom for å høre seg selv tenke er mangelvare selv i Norge med all sin natur. Noen må minne deg på å høre deg selv tenke: Det gjør STILLSCAPE. Å høre seg selv tenke må øves og kan læres, og det trengs arenaer for det: Esviken er et sånt sted. Nye tanker oppstår der det er rom for å tenke dem. Fremtiden trenger nye tanker. RUTH WILHELMINE MEYER sanger og pedagog

STILLSCAPE er et sted og en tilstand som menneskene trenger. Det er alt for få slike avvik fra det gjengse kjas og mas, og et sted man får lyst til å komme tilbake til igjen og igjen. Jeg håper på en lang og fruktbar levetid for STILLSCAPE.

 MAJA SOLVEIG KJELSTRUP RATKJE komponist, musiker, m.m. 




STILLSCAPE i Esviken er unikt sted med sine vakre omgivelser og et ekko av en fordums tid. Med basis i stedets ånd eller sjel, vokser det fram et møtepunkt mellom stedets historie, kunstneriske uttrykk og aktivitet av ulik art, utformet og presentert med ydmykhet og åpenhet for begrepet stillhet.

Ideologien STILLSCAPE’s daglig og kunstnerisk leder Kristin Ellefsen legger til grunn for driften av Esviken, inspirerer og åpner opp for kunstneriske opplevelser og uttrykk i en aktiv kontemplativ ro. Publikum og kunstnerne, voksne som barn, gis mulighet for både passiv og aktiv mottakelse eller deltakelse. Stillheten er ikke alltid stille, stillheten lytter, åpner opp og visker vekk skillet mellom iakttaker og utøver/utformer, mellom nåtid, fortid og framtid, og skaper nye rom. Rom til ettertanke, til oppdagelser eller til bekreftelse på noe vi allerede kjenner til.

Det er vanskelig å forestille seg hvordan Esvikens ånd kan bli ivaretatt på bedre måte.
Esviken er et ypperlig utfluktsted sommer som vinter, og inviterer til uforpliktende rekreasjon i naturskjønne omgivelser. STILLSCAPE er uten krav eller dogmer, med åpner opp et rom der tanken kan slippe fri og finne ro. STILLSCAPE i Esviken har min sterkest anbefaling. ØYVIND JØRGENSEN koreograf, danser, pedagog og produsent 

Kristin Ellefsen er modig i sitt prosjekt med STILLSCAPE på Esviken. Det som skjer for meg er at når et sted får stillheten i fokus åpner det seg et stort spekter med sansefelt som ikke får plass i vanlig hverdagsliv. Da blir livet rikere, større og skjønnere. Ørene hører mer, øynene ser mer, nesen lukter mer, hjertet åpner seg. La Esviken blomstre! MARIANNE LEISNER, Gaia Tjøme

januar 2009

I kjølvannet av vår oppsigelse av leiekontrakten tok billedkunstner Janine Magelssen (Bærum) initiativet til et opprop for STILLSCAPE:

Jeg har hatt gleden av og både være gjest på STILLSCAPES mange arrangementer i 2008 og levert kunstneriske bidrag til stedet. 
Første gang jeg besøkte Esviken og møtte Kristin Ellefsen ble jeg berørt av stedet, det spesielle huset og den vakre skogen. Fantes det et slikt sted så nære byen! Kristin Ellefsen ønsket å ta vare på stedets unike kvaliteter og å åpne det for publikum gjennom naturopplevelser, kunst, kreativitet, kulturhistorie og økologi. Kristin formidlet at hun ønsket å skape et sted for stillhet. Vi diskuterte ordet ”stillhet” og var enig i at det vi begge la i ordet var ikke fravær av lyd, men nærvær. Nærvær er kanskje lettere å oppleve når man er stille, men det du opplever trenger absolutt ikke være stille. Gjennom mange ulike arrangementer klarte STILLSCAPE nettopp å skape et slikt rom for publikum.

Å vandre gjennom den gamle skogen, mens du ser dansere/bevegelses kunstnere leke, lytte, berøre og smake på skogen var helt spesielt. Eller konsertene i det vakre rommet i annen etasje. Litteratur kvelder foran peisen eller barn som lager landskaps kunst i skogen. I mange måneder kunne turgåere oppleve nye rom i skogen – kunst laget av naturmaterialer oppsto og gikk tilbake til naturen. Dette er bare noe av alt som har foregått i Esviken i 2008. Stedet passer så utrolig godt til alle disse aktivitetene og de har så vidt fått begynne. En ildsjel som Kristin Ellefsen finnes det ikke mange av, Asker Kommune har vært heldig som har fått en slik leietager og må ta vare på hennes bidrag til Esviken og Asker og Bærums befolkning.

Som billedkunstner har det vært veldig spennende å jobbe i skogen i Esviken og forflytte seg fra galleri rommet og ut i naturen. Mange kunstnere har meldt sin interesse for å få lov til å bidra med prosjektene sine. Som kunstner og bidragsyter opplever man ydmykhet for å bli tatt i mot med entusiasme og åpenhet av Kristin Ellefsen og Esviken.

Esviken og STILLSCAPE = Sant JANINE MAGELSSEN, billedkunstner Bærum

Det unike med STILLSCAPE og Kristin Ellefsens arbeid er at hun går resolutt inn i et folkelig behov for et sted å områ seg og samtidig bli underholdt, få kunstopplevelser, dette skjer uten å skjele til de kommersielle metoder som alltid drar i én retning uten å få til atmosfæren rundt; stillheten/refleksjonen/miljøet. Når hun setter alt inn på dette, framtidsrettet som det er, bør kommunen gripe fatt i en trådende og ikke bare støtte dette, men sørge for at det kommer skikkelig på beina, da vil det nemlig bli langt mer selvgående, slik dette tiltaket er tenkt. Noe annet er spilt investering, spilt innsats, spilt stillhet og spilt sjanse for kommunen til medlevelse i hva som er et dypere behov i folk, i Asker så vel som andre steder.
Erling Kittelsen, poet og forfatter Oslo

Asker kommune var heldig som fikk en leietager til Esvika som åpnet stedet for befolkningen og la en ny dimensjon til Askers kulturliv. Med de begrensede utnyttingsmuligheter stedet har, skal det godt gjøres å skaffe kommunen en bedre kontrakt. Kommunen bør derfor vise kreativitet til å finne løsninger slik vedlikeholdsplikten kan oppfylles, og stedet kan fortsette å leve i stedet for å bli stående til forfall.
 Hilsen JAN MARTIN LARSEN, Asker

For bevaring av Esviken og STILLSCAPE!

Jeg ble kjent med Esvikens unike kvaliteter, stemning og menneskelige
ressurser våren 08 og er som filosof blitt invitert til å fasilitere
gruppesamtaler der. Foreløpig har vi hatt et unikt arrangement med
filosofisk hyttetur i Askermarka (etter at Esviken var vinterstengt).

Vi trenger steder som Esviken og stiftelser som STILLSCAPE i vår tid. Jo
mer finanskrisa skrider fremover og jo større globale utfordringer vi får
i form av økosammenbrudd, kriger og ressursproblemer, jo mer trenger vi
mennesker rom og samfunn der vi får anledning til på nytt å utforske hva
det vil si å være menneske, steder der vi kan finne tilbake til
grunnverdiene i livene våre. Min første tanke da jeg kom til Esviken, var
at dette er fremtidens kirke. Her er rom for stillhet, for ettertanke, for
sansning og for utforskning av det som er grunnleggende menneskelig. Jeg
opplevde det som et åpent og åndelig sted, et fremtidens sted der alle
livssyn og religioner kan søke sammen for å finne sin felles kjerne.

Jeg ble rett og slett utrolig glad for å oppdage at det fantes et så
vakkert sted som Esviken så nær Oslo, og tanken slo meg at det kanskje er
her i randsonen til Oslo at fremtidens ideer kan fødes. Jeg er en stor
beundrer av initiativtaker og ildsjel Kristin Ellefsen og det er mitt
største håp og ønske at hun og hennes styre får fortsette arbeidet og
videreutviklingen av Esviken og STILLSCAPE. Jeg tror STILLSCAPE har
potensialer i seg til å sette Asker på verdenskartet.

Vi lever i en tid med store forandringer, både i den faktiske verden og i
vår tankeverden. Menneskene begynner for alvor å oppdage tankens positive
kraft, siden dette blir påvist også av vitenskapen. Vi er kommet til en
epoke der menneskenes bevissthet faktisk er i ferd med å gjøre et
bevissthetssprang, og når dette for alvor begynner å spre seg, trenger vi
steder som Esviken med dens vekt på stillhet og indre ro. Vær klok, tenk
langsiktig og tenk på oss mennesker: Ta vare på Esviken!
 GRY ORFEI SOLBRAA, Filosofisk praktiker Oslo

Sjelden har jeg sett så mye kjærlighet, frivillighet og helhjertet egeninnsats til et prosjekt som det STILLSCAPE står for, og det som på rekordtid er blitt skapt i Esviken. Det er lagt ned masse arbeid og innhentet bred kompetanse for å kunne sette huset i stand slik at Esviken blir et kulturminne også for ettertiden. Det er et helt unikt prosjekt som bør tas i mot med stor takknemmelighet, støtte og begeistring fra Kommunen. Kristin Ellefsen er en bidragsyter som vi ikke ser mange av i dagens samfunn. Jeg heier på STILLSCAPE får leve i Esviken, med full støtte fra kommune og fylke. Dette handler om mer enn penger - om å heie på de som tar initiativ til nyskapende, nytenkende miljø og samfunnsorienterte prosjekter.
 ANNE-LISE Ø. VESTGÅRD, Coach. Ny tids lederskap Asker

Asker Kommune fikk en gave.
 Det har av Kristin Margrethe Ellefsen gjennom hennes stiftelse STILSCAPE blitt skapt et senter for kreativitet, nærvær og kunst i Esviken i Asker. Det finnes i dag ikke mange steder for menneske å oppleve en så nær kobling mellom natur og kunst slik vi har sett det i Esviken. Kristin Margrethe Ellefsen har gitt Asker Kommune en gave, en gave de forvalter svært dårlig. 
Min bok ”Pust for livet” ble utgitt i oktober 2008, jeg har valgt at deler av inntekten fra denne boken skal gå til prosjekter som har en klar økologisk profil, stiftelsen STILLSCAPE ble plukket ut som den første som skal støttes. Det vil stiftelsen uansett bli, Esviken eller ikke, men jeg håper Asker Kommune tar til fornuft og klarer å se hva dette stedet kan gi befolkningen i Asker. MARIANNE MAGELSSEN, forfatter Asker

Esviken er et helt unikt sted, med uendelige muligheter. Kristin Ellefsen samler idéer, mennesker og krefter som kan forandre virkeligheten. RAGNHILD TORJESEN, student Nesodden/Italia

Eg har ved mange anledningar vært publikummer ved ulike arrangementer i Esviken. Det har vert fint og inspirerande. Eg ønsker på det sterkeste at STILLSCAPE får forsette.
 NILS OLAV BØE, billedkunstner Oslo

Stillhet - er det noe vi trenger mer, i dag?
Stillhet for å høre hva naturen sier oss, 
Stillhet for å høre vår egen indre stemme. 
Nyfødt i fjor vår - blomstrende gjennom sin første sommer - så mange gode krefter - så mange nærende opplevelser - la STILLSCAPE i Esviken leve - vi trenger det! ELSE-MARIE HAAKONSEN, Asker

Jeg støtter STILLSCAPE i Esviken.
 LIV LUND, jordmor Asker

Jeg støtter STILLSCAPE i Esviken, kommunen må anerkjenne Kristin Ellefsens arbeid.
 KRISTIN FLOOD, journalist og forfatter av bl.a. Boken ‘Rom for stillhet’ (Cappelen 2005)

Jeg støtter STILLSCAPE i Esviken! Den uken jeg jobbet med utekunsten min vil jeg huske i lang tid fremover. Særlig fordi jeg jobbet så sent på året var det viktig og fint å kunne være i huset. Å se ut av vinduene og på vannet og veien på andre siden og føle tilknytning. Huset har sjel - jeg håper og ønsker at stedet forblir så flere lag av erindringer kan veves inn og sette sine spor i veggene. ASTRID GÜLDENSTERN, billedkunstner Heggedal

Jeg har vært på tegnekurs i Esviken. Stedet er en oase - natur - motiver osv. og ikke minst fri for lyd. Esviken må bli tatt vare på.
 MAINA MOVIG

Jeg har hatt gleden av å spille i Esviken i 2008. Det er en viktig arena for kunstformidling helt uten kommersielle interesser. Et fritt pusterom for kunstnere i dagens samfunn, hvor kvalitet står i sentrum. Dette trenger vi mer enn noen gang!
 ELLEN SEJERSTED BØDTKER, harpist

Jeg støtter STILLSCAPE i Esviken.
 IRENE ARNESTAD, grafisk designer Asker

Jeg støtter Stillscape i Esviken. SIDSEL PALMSTRØM

Asker kommune har vært utrolig heldige som har fått en kapasitet som Stillscape gjennom Kristin, til å ivareta og utbedre Esviken de få månedene de har vært leietagere. Med stor kjærlighet til bygningens egenart og historie, omgivelser og alt det stedet kan romme har hun ganske enkelt bygget et reisverk som først ikke kan sees med det botte øyet. Turgåere har sikkert hatt gleden av å se at huset har vært bebodd og fått sårt trengt vedlikehold.

Andre heldige har fått mulighet til å se hva som virkelig har reist seg: Skaperglede og kreativitet utover konvensjonelle rammer - kunst som skapes der der den oppstår i enorm åpenhet for å favne og imøtekomme alle som VIL.

Mange mennesker kjenner en dragning mot naturen fordi de der kan finne en tilstedeværelse og nærhet til det som rører seg i og rundt en. Dette kan også gjenkjennes i all form for kunst der det kommuniseres hvordan det er å være menneske i verden. I Esviken kan dette forenes på en nyskapende og vakker måte gjennom ulike opplevelser og uttrykk.

Jeg kan ikke skjønne annet at dette må være en stor gave til innebyggerne i Asker kommune og alle som måtte kjenne behovet for å dvele i stor tilstedeværelse gjennom et mangfold av kunstopplevelser. Det som har startet gjennom Stillscape i Esviken er på alle måter grensesprengende og vil nok fortsette i en eller annen form et eller annet sted. Men det hadde vært deilig å se kommunen i et kvantesprang fra å telle kroner og øre i et "leieforhold" til å gi innebyggerne sine en gavepakke utenom det vanlige. HILDE E RANDGAARD , yoga lærer

Jeg har hatt gleden av å være med på åpningen av Esvika, nærme meg huset, danse i skogen, en forventning, en stillhet, spille med skogen som tester om den klarer å beholde hemmeligheten sin; huset, proppfullt av bilder og år, som danner seg i bakhodet, mens nåtiden skjer: forskjellige uttrykk som blir inntrykk - for folk......! Et menneske som DRIVER dette, et HUS som kan dette, har dere sjansen til å TA vare på. Det er ikke hverdagskost. 
HENNING FARNER, skuespiller

Esvigen er en perle, og en kulturskatt. Det arbeidet som har vært nedlagt for å gjøre dette til et levende kultursentrum ved Oslofjorden er vel verd at man tar vare på. Man trenger ildsjeler som Kristin Ellefsen, og det er meningsløst hvis et slikt sted ikke får den støtten det er avhengig av for fortsatt drift. Jeg fikk lov til å komme til Esvigen høsten 2008 og holde et foredrag om Wergeland. Det var en stor kveld, også fordi det foregikk så mye annet, dans og naturmystikk. La Evigen leve! Det er viktig å ta vare på stedet såvel av historiske som kulturelle grunner, samt som en del av kulturlandskapet.
 GEIR UTHAUG, forfatter Oslo

Dersom Asker kommune og NAV kunne samarbeidet, ville følgende tiltak vært et ”kinderegg” :
Kommunen lønner Kristin for å være prosjekt- og byggeleder av rehabiliteringen av Esviken, det har hun kompetanse til, NAV skaffer arbeidsledige håndverkere, det er det pt nok av, og kommunen skjøter litt på arbeidsledighetstrygden slik at håndverkerne kommer litt bedre ut av det.
Resultatet kunne blitt profesjonell og billig bevaring av et kulturminne og et spennende kulturtilbud.

(Jeg har i nedgangstidene i1990-åra selv vært billig utstillings-arkitekt for Arbeidsformidlingen / Norske kunsthåndverkere. Det var en meningsfull oppgave.)
 MORTEN MELLEGAARD sivilarkitekt MNAL Asker

Jeg slutter meg til brevet fra Janine Magelssen. Vi har begge holdt kurs i Esviken og opplevd en helt unik ramme rundt kursene våre som handler om nærhet, stillhet og kreativitet. Kursdeltakerne fikk helt spesielle opplevelser i.o.m. at vi aktivt brukte skogen.
Jeg håper at Asker Kommune er seg sitt ansvar bevisst og vil sørge for at huset ikke forfaller. 
Det er blitt lagd ned et betydelig arbeid på frivillig basis og det er uholdbart å forvente at driften kan fortsette på samme vis . Ringvirkningene av det kulturelle arbeidet på Esviken er store og positive for alle involverte inklusive kommunen.
 BEATE W. KEITA , kursholder og gjest

Jeg skriver med dette navnet mitt under på en liste til støtte for Esviken og Kristin Ellefsens arbeid der. 
Det har vært en stor opplevelse å få lov til å delta på konserter og andre arrangement på Esviken i 2008, og Kristin Ellefsen har utviklet stedet til en unik møteplass for mennesker, mennesker og natur, mennesker, natur og kunst. En slik helhjertet innsats hun har utført fortjener all støtte, og jeg vil innstendig oppfordrer Asker Kommune til å la henne fortsette sitt arbeid med å utvikle og ta vare på Esviken.
 HELLE BJERKAN, Sophia Prezz Trondheim

Esviken er en lunge som er sjelden. Noen trenger den sårt -og andre vil komme til å trenge den sårt. Den representerer verdier som ikke skriker, -derfor er det vanskelig å høre den i all larm ellers i samfunnet. Jeg er utrolig takknemlig for at Kristin Ellefsen holder i Esvika som sted og tilbud - til alle oss som kjenner verdien av stillhet (blant annet). RUNA REBNE

Stillscape fyller både Esviken og publikum med varme og opplevelser. Denne situasjonen må få modnes og vokse videre!
 MARTINE LINGE (bildekunstner og publikummer)

Gartnerelever på Natur videregående skole i Oslo har hatt gleden å delta på fagseminar med tema om bevaring av historiske hageanlegg på Esviken. Stedet har et unik hageanlegg som i dag er forfallent og bør snarest tilbakeføres til sitt opprinnelig stand før det er for sent å redde plantene som fortsatt vokser der. Vi på hagebruksavdelingen på Natur videregående skole er i dialog med Kristin Ellefsen for bevaring av dette unike hageanlegget og ønsker å appellere Asker kommune for å ikke la dette unike stedet forfalle og bli visket ut av historien.
 SEIJA KALLIONPÄÄ, Natur videregående skole, Oslo

Vi støtter Stillscape i Esviken LIV MARIT LUNDBY, 
MORTEN LÜHR, 
ERLEND ESKELAND

Kristin Ellefsen, med sitt engasjement og faglig bakgrunn, er den
perfekte personen til å igangsette og koordinere vedlikeholdsarbeidet
på Esviken. Stillscape har et variert tilbud som passer utrolig godt
til stedet. I denne kombinasjonen har Asker Kommune fått en gylden
mulighet, som jeg håper inderlig ikke blir kastet bort. Om Stillscape
forlater Esviken, er det fullt mulig at huset kommer til å forfalle.
Dette er ikke Askers befolkningen tjent med. Hvorfor ikke gjøre en
innsats nå, i samarbeid med Stillscape? Da vil Asker ha et sted som
alle kan nyte og dra nytte av, i lang tid fremover.
 JANE LOMAX, Asker

Vi ønsker inderlig at Esviken og Stillscape skal bestå!
Kristin som ildsjel og beskytter for et unikt sted og hus i forfall. Asker kommune må jo bare juble og gripe muligheten, og hjelpe til med midler til vedlikehold og drift før stedet forfaller ytterligere. Dette er et fantastisk godt prosjekt og vil være til glede for mange.
Leve Esviken!
 Glade frivillige hjelpere, BRIT og ATLE, Asker

Jeg mener at hensynet til Riksantikvarens fredning er helt sentral og at kommunen må ta konsekvensene i en så viktig fredningssak. Riksantikvaren (Fylket) bør kobles inn for å markere alvoret i fredningen og at fredningsmyndigheten er med på å bære ansvar og bidra med kompetanse. Jeg støtter saken fullt ut og minner om at Asker Kommune har fått i hendene en viktig kulturskatt som ikke må forspilles. Fornuftig vedlikehold er en relativt beskjeden investering som vil betale seg over tid. 
 ERIK ANKER

Første gangen jeg besøkte Esviken var en dag i sommer, jeg blev helt
henrykkt, finns det ett sådant sted!
Jeg blev veldigt lykkelig, å så nære der jeg bor, i Asker, fantastikt!

Her kunne jeg ha flyttet in, jeg blev gående der en god stund, snakket
med noen som hadde hatt kurs
og møtte noen lykkelige som varit der.
Senere gikk jeg ut i hagen, møtte en eldre dame som hadde gått førbi i
månge år å var nå så
lykkelig før att noen brydde sig om dette vakkre sted, hun førtalte
att hun gikk ner til vannet hver dag.

Selv kunne jeg nesten ikke få nok av denne energi som møtte mig, huset
er veldigt slitt men har fantastisk
utstrålning. Vakkre rum med historie og sjel.

En kveld blir jeg med på kurs på Esviken, etterpå treffer jeg Kristin
 som er opphovskvinne til Stillscape som drives på dette nydelige sted.

Hvordan kan ett ende menneske få til så mye tenker jeg når jeg sitter
med årsprogrammet før Stillscape og Esviken.
Det kreves mye mod og tid å få til noe sådant som Kristin har klart.

Vi blir sittende på kjøkkenet og prater om livet, spiser litt mat som
Kristin lager på vedkomfyren,
 en gjestfrihet man sjelden møter, det kommer fler in og vi blir
sittende långt ut på kvelden.
Tidligere på dagen har det varit ett seminar, lunsj har blitt servert,
tilllaget på kjøkkenet
uten elektrisk komfyr å uten indratt vann på kjøkkenet!!! att det er
en ildsjel som ligger bakom dette
er det ikke noen tvil om.

Jeg vandrer lykkelig hjem, endelig ett fristed i en travel hverdag.

Stillscape og Esviken må bevares!!!
 EVA-LISE FRONDELL LØCHEN, Bærum

 

Esviken - et unikt kulturprosjekt!
Stiftelsen Stillscape i Esviken er en av de mest spennende nydannelser på kunstarenaen i Norge i løpet av siste år. Kristin M. Ellefsen er en kompetent og visjonær grunder som i løpet av knapt trekvart år har hatt en utrolig rekke av konserter, kunstutstillinger, foredrag, kurser og filmvisninger i Esviken. Og det er tilbud som til sammen favner de fleste alders- og interessegrupper. Hennes ide om å bruke stedet Esviken (huset, hagen, skogen rundt) - og alle dets kvaliteter til å bli en del av hvert enkelt kunstprosjekt som finner sted her vekker nasjonal og internasjonal interesse. Esviken har med sin lokalitet og sitt charter to i seg til å bli et viktig kunst- og kultursenter i Asker, Norge. Men det forutsetter et minimum av velvilje fra de offentlige myndigheter som har eieransvar for stedet. Særlig sett i lys av den overveldende innsats Kristin Ellefsen selv samt en god del frivillige hjelpere har nedlagt i å bygge opp og utvikle både hus og omgivelser og ikke minst et kunstnerisk nettverk/kontaktnett. Den innsatsen er et bevis for seriøsiteten og den målrettede vilje til å skape noe særegent og viktig på kunstarenaen, og det i Asker Kommune. Og det er enda bare i startfasen. Bare fantasien kan sette begrensinger for hva dette prosjektet kan utvikle seg til i løpet av noen år. 
 INGERANNA KROHN-NYDAL og EVALD OTTERSATD, filmskapere, Bærum

Som tidligere student i folkloristikk og arkeologi traff Kristin Ellefsen og hennes Stillscape meg midt i hjertet. Esviken er et fantastisk sted og Kristins arbeid med oppussing og vedlikehold av det gamle bygget og hagen er vakkert. Stedet har blitt en perle av fortid og fremtid under Kristins hånd. Kristin Ellefsen er et menneske det finnes få av her i verden og hennes ønsker og bidrag for både kunst, kultur, miljø og økologi er bemerkelsesverdig. Hennes arbeid dette siste året er nødt til å ivaretas og videreføres, Esviken er forutbestemt til å fortsette å virke som senter for Stillscape og alle menneskene som søker dit.
Som en ansatt i Cultura Bank, Norges eneste etiske bank, snakker jeg også for alle mine kollegaer når jeg sier at dette arbeidet er viktig og essensielt i en tid som er preget av penger, grådighet og makt. Asker kommune burde grave dypt i lommene sine og revurdere sitt syn på penger og lønnsomhet. Hva er vel mer lønnsomt enn å innse at penger ikke er en del av det å oppleve lykke, harmoni og samhør med naturen og andre mennesker?
 YVONNE ØDEAGAARD

Jeg støtter Esviken av fullt hjerte. Vi trenger dette senteret for
fordypelse og stillhet, for opplevelse av billedkunst, dans, musikk, av
kunst i en vakker arkitektonisk ramme omgitt av park og hage, natur og
sjø. Senterets tverrkunstneriske aktiviteter er på høyt profesjonelt nivå.
Stedet er unikt for Asker, og er tilgjengelig for alle! Jeg oppfordrer
politikerne i Asker til å kjenne sin besøkelsestid og gjøre de relativt
enkle grep som trengs for å la dette prosjektet leve og utvikle seg
videre!
 ERLING E. GULDBRANDSEN, 
Professor i musikkvitenskap, Tidligere musikk-koordinator på Henie Onstad Kunstsenter

Støtter oppropet! RAGNA RIBE JØRGENSEN, miljøvernrådgiver Asker
 
 




stillscape

MED TAKK TIL ALLE SOM DELTOK (2008-11)

Åpningsfest, Wergelandkveld, landart, Galleri Esviken, kvelder med poesi og musikk, Stillhetsfestivalen, Spelet om Garborg og Baral … og mere ….:

Flere hundre kunstnere fra Norge og utlandet, deltok på våre forestillinger i Esviken, en eller flere ganger. I alfabetisk rekkefølge, og tilgi oss hvis noen er glemt! Her kan du også se hvem som deltok i referansegrupper, styremedlemmer og frivillige (det var mange!) Hvem som sponset og støttet oss finansielt eller med produkter. Konsulenter og kursledere. Takk til hver især!

KUNSTNERE:
Abdouel Karimou, France
Anne Kokkinn
Anne Widen
Anne Karin Jortveit
Anne K. Skaare
Anne-Rose Stumpf
Annika Skattum
Arnhild Litleré
Arne Ruste
Aria Maria Fet
Asbjørn Lerheim
Astri Gülderstern
Astrid Nondal
Beate Petersen
Becaye Aw
Bendik Giske
Benedikte Kruse
Brede Korsmo
Birgit Landsver
Bram Stadhouders
Camilla Barratt-Due
Camilla Rødsrud Schøyen
Camilla Susann Haug
Camilla Schøyen-Nordbye
Christina Lederhaas
Caroline Jacobsen
Coleman Barks (USA)
Dyveke Sanne
Edvin Østergaard
Elfi Sverdrup
Elie Eger Souaiby
Ellen Sejerstad Bødtker
Emil Johnson Ellefsen
Eli Villanger
Ellen Ugelstad
Erling Kittelsen
Espen Jørgensen
Espen Leite
Fernanda Branco
Frode Haltli
Geir Uthaug
Grete Refsum
Hanna Gjermundsrød
Hans Josef Groh
Henning Farner
Henrik Hellstenius
Hilde Flikke
Hildegunn Solbø
Håvard Volden
Ine Hoem
Ingebjørg Loe Bjørnstad
Ingeranna Krohn-Nydahl
Ingunn Rimestad
Ingvild Koksvik Amundsen
Isak Andersen
Jai Shankar
Janine Magelssen
Javid Afsari Rad
Jenny Hval
Johan Ekestubbe
Johannes Martens
Jonas Howden Sjøvaag
Jorunn Hanstvedt
Jørn Simen Øverli
Kari Rønnekleiv
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand
Kate Pendry
Kjetil Skøyen
Kim Myhr
Klaus Holm
Kristin Frogner
Kurt Johannnessen
Lars Andreas Haug
Leif Hauge
Linda Granlund
Lisa C. B. Lie
Lisa Dillan
Lisa Starr (USA)
Lise Bjørne Linnert
Lise Eger
Liv Nome
Lucio Capece, Germany
Ludvig Friberg
Mai Elise Solberg
Maja Nilsen
Maja Roel
Mari Kjetun
Marie Sjøvold
Marika Enstad
Margrethe Førre
Marit Reiersgård Bredesen
Martin Rasten
Martin Shaw (UK)
Martin Taxt
Mattis Myrland
Mona Bentzen
Monica Emilie Herstad
Morten Barrikmo Engebretsen
Morten Carlsen
Morten Langhoff
Nicolai Lange Nielsen
Nils Olav Bøe
Nina C. Helleland
Nina Mortvedt
Nina Worren
Odd Sylvarnes Lund
Ola Gustavson
Petter Richter
Pål Hausken
Rolf Borch
Rolf Erik Nystrøm
Ruben Gjertsen
Runa Rebne
Ruth Wilhelmine Mejer
Sabrina Satori
Sandra Nilsen Lorentzen
Silje Marie Aker Johnsen
Siri Torjesen
Solveig Styve Holte
Stella East
Tanja Orning
Terje Nordby
Tone Hødnebø
Tor Haugerud
Trude Eick
Trygve Seim
Trine Gotaas
Tora Augestad
Trygve Seim
Ulf Nilseng
Unni Løvlid
Ulla Marie Broch

også KUNSTNERISK BIDRAGERE:
Andre Bersvendsen
Anne-Lise Ø. Vestgaard
Annelise Lieberg
Arne Buer
Anne Hilde Bjerknes Parming
Anne Merete Gran
Christian Paulsen
Ingebjørg Zeiner Gundersen
Ingvar Kolbjørnsen
Kate Augestad
Kjell Arne Jørgensen
Lars Hovden
Leif Gran
Lillian Wilberg
Linda Trondahl
Marthe Garthus Buer
May-Synnøve Hansen
Monika Løvlie
Morten Smith Wang
Ola Skaare
Ravn Starbo
Rolf Erik Nystrøm
Sigmund Espedal
Siv Grande
Stine Heumrønningen
Tommy Johansen
Tora Augestad
Tor Kristian Østeby
Tore Andreas Mortensen
Viktoria Midkiff
Vidar Heumrønningen

KUNSTNERISK REFERANSEGRUPPER:
2008: Geir Johnson, Ingeranna Krohn-Nydahl , Kari Anne Bjerkestrand og Tone Hødnebø
2009: Geir Johnson, Ingeranna Krohn-Nydahl , Kari Anne Bjerkestrand og Tone Hødnebø
2010: Geir Johnson, Mona Bentsen, Jorunn Hanstvedt og Tone Hødnebø
2011. Geir Johnson, Grete Refsum og Janine Magelssen

ufullstendig LISTE OVER FRIVILLIGE:
Annelise Liberg
Arne Buer
Bastian Klunde
Beatrise Bertarioni
Camilla Wang Kvalheim
Cato Langenes
Curt Johnson
Edvard Ellefsen
Else Marie Grotterød
Else-Marie Haakonsen
Emil Ellefsen
Erling Kittelsen
Evald Otterstad
Geir Johnson
Grete Refsum
Haakon Thue Lie
Hedda Kjetun Dyngeland
Helle Bjerkan
Ingar Hunskaar
Inger Støle
Ingeranna Krohn-Nydahl
Ingvar Kolbjørnsen
Ingvild Flesland
Harald Bjerke
Julie Kjetun Dyngedal
Liv Lund
Ida Lorentzen
Jane Lomax
Janine Magelssen
Jorunn Hanstvedt
Kari-Anne V. Bjerkestrand
Kristin Ellefsen
Kristin Frogner
Liv Lund
Maria Støle
Mari Kjetun
Marianne Iversen
Marianne Magelssen
Marit Bredesen
Marie Kristoffersen
Merete Wikstrøm
Mette Eggen
Mona Bentzen
Morten Sæther
Nils Olav Bøe
Olaf Rademacher
Ole Henrik Nygaard
Pane Iannotta
Ravn Starbo
Peter Paaske
Petter Maaseide
Randi Gjørå
Rune Aanderaa
Ragnhild Utne Nese
Ragnhild Torjesen
Renate Elllingsgård
Ruth Wilhelmine Meyer
Sunniva Tennøe
Tor Edvin
Tor Kristian Østeby
Torunn Lødemel
Ulf Nilsen

KONSULENTER:
Erling Kittelsen
Ingvild Flesland
Haakon Gøthsen
Marianne Leisner
Mette Eggen
Olaf Rademacher
Petter Jensen
Rune Aanderaa

KURS:
Anne-Lise Ø. Vestgaard
Beate Keira
Gry Solaas
Haakon Gøthesen
Hilde Randgaard
Janine Magelssen
Kristin Ellefsen
Norsk Tái Chi Forening, instruktører -
Susanne Schurch

STYRE medlemmer
-  i kortere eller lengre perioder, 2007-12:

Anne-Lise Ø. Vestgaard
Grete Refsum
Kari-Anne Bjerkestrand
Lillan Norseng
Ole Henrik Nygaard
Ragnhild Torjesen
Stein Rohde-Hanssen
Svein Korshamn
Tor Kristian Østeby
Tora Augestad
Mari Kjetun (vara)
Kristin Ellefsen

SPONSOR & STØTTE:
2011

Anne-Katrine Hagelund/Born Global, hovedsponsor
Asker Kulturhus
Charlottes Iskrem
CopyCat
Curt Johnson
Embassy of the United States
fms Regnskap DA
KIWI
Norsk Kulturråd
NoTam
Ny Musikk
Leadership Foundation
Leogriff
Palma
Smart Club
Steinerskolen i Asker
Stiftelsen Fritt Ord
Thon Hotell Vettre


2010
Anne-Katrine Hagelund/Born Global, hovedsponsor
Stiftelsen Fritt Ord
Det Norske Komponistfond
Norsk Komponistforening
Asker kommune
Ny Musikk
NOTAM, Cato Langnes
Curt Johnson
Ingar Hunskaar
Thon Hotell Vettre
Charlottes Iskrem
Godt Brød, Holmen i Asker
KIWI Vettre
Meny Holmensenteret og Trekanten i Asker
Ica Holmensenteret
Geir Johnson
Steinerskolen i Asker

2009
Anne-Katrine Hagelund/Born Global, hovedsponsor
Asker kommune
Norsk Forfattersentrum
Charlottes Iskrem
Godt Brød, Holmen i Asker
KIWI Vettre
Meny Holmensenteret og Trekanten i Asker
Steinerskolen i Asker
Asker Museum

stillspace

om meditasjon

Moder Jord gir oss bokstavelig talt liv. Naturopplevelser kan være hellige. Naturen er hellig. Akkurat som Moder Jord og kroppene våre. Kroppen er vårt jordiske tempel. Gjennom ulike former for bevegelser, skriving og meditasjon, kan vi bli bedre kjent med oss selv, med vår kropp og vår sjel. Workshops er under planlegging.

Meditasjon kan for noen være et redskap for å oppleve en større indre ro, redusert stress, økt kreativitet. For andre kan det også være en spirituell kontakt. Det ene utelukker ikke det andre. Meditasjon inviterer til et større nærvær i livene våre. Aksept med det som er. Bli venner med oss selv.

Gjennom meditasjon kan vi bli  bevisst tankestrømmene våre. Observere dem, være med dem og la dem gå, istedenfor å dytte dem ned, tilbake til det ubevisste. Det er en praksis i å være helt tilstede i våre direkte erfaringer. Ufiltrert av tanker, konsepter og preferanser. Ikke-dømmende. Bli bevisst hvor mye tankene styrer livene våre, følelser og handlinger. Da kan vi leve og handle ut fra et visere sted i oss selv. På engelsk kalles det å «act» istedenfor å «react».


2019-2021 utdanner jeg meg til meditasjonslærer under Tara Brach og Jack Kornfields dyktige ledelse. Meditasjonsutdannelsen min kalles «Loving Kindness». Kort forklart, er det å utvikle kjærlighetsmuskelen, hjertet. For oss selv og de og det rundt oss. Det kan også handle om å bli bevisst og respektere våre og andres grenser. Utdannelsen er del av Vipassana tradisjonen. Vipassana betyr «å se tingene som de virkelig er».

om stillhet

Gjennom stillhet kan vi erfare dyp indre ro. Den kan ikke kreves. Vender du oppmerksomheten innover, mot hjertet, kan uventede ordløse erfaringer oppstå.

Det vi ser i den fysiske verden, er allerede skapt i vårt indre. STILLSPACE er et bilde på denne livmoren, som lever i oss alle.

Diktere som Rumi synger om stillheten. Lalla gjør det samme, mens hun danser naken. Mange andre diktere gjør det samme. Rumi og Lalla kan du leser mer om under DIKT & SKRIVING.

Stillhet handler ikke om fravær av bråk. Stillhet er en ordløs erfaring bak tid og rom. «Stillhet» på islandsk betyr lyd/lyde/lytte.

Coleman Barks:

…gi form til vår lengten etter stillhet og til den lyttingen vi gjør innenfor dette. Ingenting kan bli gjort med en slik lengsel. Stillhet kan ikke tilegnes gjennom anstrengelse eller praksis. Det som er sikkert, er å ha en intellektuell forståelse av stillhet er nytteløst. Vi må erfare det, være det, bli forandret. Det er en avslapping som overrasker oss om kvelden. En oppløsning av tid og rom, av deg og meg, inn i en tidløs bevissthet. Det er i denne skjønnheten Rumis poesi svømmer, gir en smakebit av. Stillhet har andre navn: Kjærlighet, frihet, opplyst.  En flåte med andunger som padler i seksten vannløp.

stillscape

ESVIKEN - ROM FOR STILLHET (2008-11)

The STILLSCAPE project is a unique and important cultural initiative. Only the silence, you may wake up to your own language, and also receive what is offered, namely relevant cultural offers. There is breath and insight around her project of gathering and giving. ”

— ERLING KITTELSEN Norwegian author, playwrighter and translator

Fritidsboligen Esviken på Konglungen i Asker. Vi leide huset og 90 mål med strandtomt for utvikling av kulturarenaen Esviken - rom for stillhet, 2008 - 11.

Stiftelsen STILLSCAPE ble etablert for dette formålet. Galleri Esviken, Stillhetsfestivalen, Kafe Esviken, YoungScape (tilbud for barn og unge), relevante kurs og selskapsutleie var blant våre tilbud.

stillspace

korte dikt

Short poems have meditative properties and possibilities. They have often recorded or led into states of awareness that come with meditation.
— Coleman Barks, Rumi The Big Red Book
slowdesign_stillspace_nå.jpg

fingre av konglefrø
åpner luken
bølger rundt kvisten
og lukten av forlatte stasjoner

 

hvem forlater mørke erter
og bønner som synker
et vendt eikeblad
når det speiler et øye

 

når vi er sammen
letter en fugl fra øyet

 

gresset åpnet en benk
stemplet med fjær

 

gi jorden vind
til det bare er ett vindu
igjen

 
Du skriver virkelig flott. Og det virker som om konsentratene blir stadig mer og mer intense. Diktene har denne umiskjennelige kvaliteten av at leseren bytter ut seg selv under lesningen. Kall det et lys, en vind, en lyd. Men noe skjer.”
— Øivind Hånes, forfatter - aug 17

stillspace

mystical sparkling light: Rumi & Shams

The whole universe is contained within a single human being – you.
— Rumi

DET BRENNER NÅR KJÆRLIGHETEN BANKER PÅ -

Rumi var en mystiker og poet som levde på 1200-tallet i Det Persiske riket. Han ansees av mange å være den største mystiske dikter som har satt sine bein på jorden. Rumis liv ble snudd på hodet da han traff den vandrende, ville og hellige Shams. Møtet med Shams transformerte Rumi fra en sober boklærd til en pasjonert søker av universell sannhet og kjærlighet. Etter at Shams forsvant, skrev Rumi ca. 70 000 doble vers, dikt!

Stillhet var kilden og inspirasjonen til Rumis dikting. Mange av hans dikt signerte han med «stillhet», - diktets forfatter.

Rumi er kjent. Færre har hørt om Shams. Disse historiene, som beskriver viktige hendelser i livet til Rumi, er del av et større Rumiprosjekt jeg jobber med.

Jeg ble introdusert til Rumi og hans diktning, da den amerikanske forfatteren Coleman Barks leste Rumis poesi på Stilhetsfestivalen i Asker 2001. Det ble for meg starten på en lang reise inn i Rumis poesi og liv.

Takk til forfatterne Gro Dahle og Erling Kittelsen, som er tålmodige konsulenter under arbeidet med disse korte tekstene.

roses-1254557_700.png
 
birds-nest-411754_700.jpg

Shams lengter etter en venn. En han kan dele sine bilder med. En han kan synge med. Le. Dunke i ryggen. Til ordene flyr opp gjennom halsen. Ut av munnen. Ut i et blått landskap. Fylt av rosiner. Epler og drager. Inne i oss selv. Lenger inn. Til noe mykt. Vart. Et fuglerede. Shams svinger seg opp på det grå eselet. En rytme i leggen. Dagen er våken. Kanskje i dag, tenker han. Kanskje jeg møter han i dag? Støvet virvles opp i lette sirkler. Små spor.

 


glass-984457__480.jpg

Året er 1217. Rumi legger øret til bakken. Alt er pakket. Faren sier de skal sale kamelene etter frokost. Mongolene er på vei. De er rasende mange. Faren løfter teglasset til munnen. Rumi ser ut av vinduet. En ufrivillig skjelving. Balkh er alt han kjenner. De vasker hendene i stillhet. Rir ut.

 
chestnut-2810489_1280.jpg

Shams går inn i et kratt. Tornene risper opp huden. Holder skjorten fast. Shams løsner plagget. Fortsetter innover. En kjerne ruller nedover skallet. Løvene nøler og snur. Linjene følger tommelen. Mumler vers mellom leppene. Friske urter og blomster våker. Syv himler. Jorden. Steiner. Furukongler. Modne bringebær. En myk kjole og reven gjemmer seg i kurven. En fjær faller uten lyd mellom skuldrene. Skriver: Disse ordene er til dere dere uten alder

 
peacock-feathers-3617474__480.jpg

Da Shams løfter Kaaba. Reiser menn seg fra bønneknær. Ser hverandre tørste i øyene og gjemmer en ring i flammene. Papegøyen prøver å synge som en nattergal. Natten blir et dyr. Setter opp et skjult teater på programmet. Lyser mennesket mellom leppene.


chair-3209341_700.jpg

Året er 1231. Pusten forlater to fugler. Kroppen løsner fra det synlige. Synker villig mellom to blå ekorn. Munnen full av tørr jord. Hender av bark og slynget honning. Rumis far, Baha al-Din er død. To år etter at han kom til Konya. Tårer drypper på et hode uten slør. Forlater hester, stoler og klær. I 40 dager er dette det eneste som beveger seg mellom de sørgende.

 
cave-1835823_700.jpg

Året er 1244. Rumi kaster en brødbit i munnen. Svinger ut døra. Steller hesten. Leder den i raskt skritt mot markedsplassen. Disiplene følger tett etter. Rumi vifter bort en flue. Tørr på tungen. Hesten stamper, kneiser med hodet. Rumi åpner en bok og begynner å lese høyt. Et fremmed ansikt trenger seg frem mellom mennene. Øynene synker inn i Rumi. Den fremmede bryter inn:
-Hvordan synger du for fugler som ikke er født?
Rumi lukker boka. Former leppene. Slipper ut en tone så full av sår at fuglene på hustaket straks letter. Bryter kvist. Bygger et rede på hodet til Rumi.
Shams forstår han har møtt den han leter etter. En venn han kan dele spørsmål om fugler med. Sammen rir de tilbake til Rumis hule. I 40 dager verken ser eller hører noen andre til Rumi eller Shams.



lalla

Lalla dikt - naken sang

The mind is what sleeps. What recognizes itself as God is awake.
― Lalla translation by Coleman Barks

Lalla Ded. (Lalleshwari) (1320-1392) var en mystiker av Kashmiri Shaivitesekten. Hun skrev mange mystiske dikt med stor hengivelse, som uttrykte sin lengsel etter det guddommelige. Hun er fortsatt et viktig kulturelt ikon i Kashmir.

Dette er noen av mine svar på hennes liv.

Veiled Woman, 1910-1912 by Imogen Cunningham._tumblr_mtnhj9O9F31rdrcgto1_500.jpg

I et glimt så jeg
Fuglen skrive hjem

til rommet få snakker om

glemt
siden tråden begynte å vokse rundt
hoften
og sløret ikke kunne lokkes tilbake

hektet på kontinentet
som brast

spider.jpg

jeg leter etter tråden som
tåler tyngden av ordet i brønnen

tråden som
dekker til det hele

og delte oss

Roshanara (Olive Craddock).jpg

Lalla bøyer og blåser til det bare er vrangen igjen

ingen spor etter tråden
ingen tråklesting
bare lyden av tomme sneller i det de treffer bakken

 

DIKT SOM ENKLE MEDITASJONER

Svardikt eller fri gjendikting fra ekkoet i dypet av brønnen? Veien er åpen.

Da jeg første gang leste Lallas dikt, kjente jeg igjen en sang uten tid. Lengsel, kjærlighetserfaring, uro og trofasthet. Daglige påminnelser om kjernen i tilværelsen. 700 år etter at diktene ble til, er de fremdeles like gyldige.

MYSTISKE KVINNER

Få kvinner med mystisk innsikt har overlevd historiens kneblende gang. Lalla fra Kashmir (ca. 1320-92) er et unntak. Likevel har svært få hørt om henne i Norge. Inkludert meg selv. Forfatteren Coleman Barks introduserte hennes diktning for meg i 2011: (LALLA - naked song, translated by Coleman Barks, Maypop Books 1992.)

MITT PROSJEKT

På sikt blir dette en bok. Gro Dahle og Erling Kittelsen er tålmodige mentorere. Marianne Vigtel Hølland min dyktige designer.

a taste of the virgin birth and other metaphors

Few events have led to more wars and violence than religions. Carl Gustav Jung said something like every religion is like frozen water in the wake of mystical experiences.

That peace begins with our selves, tuning inward, may sound like an empty phrase to many of us. But this is serious business. If we understood the metaphors in religious stories, most of the worldwide suffering for thousands of years could have been avoided.

An example: The endless war between Israel and Palestine (gradually with other states involved having their own interests in the conflict).  «The Holy Land», as «God» according to the Bible gave to Abraham – is not a physical country. It’s an inner «land» (-scape). That «God» promised this land to all his descendants, means that this inner landscape («Holy Land») is available to all. So for those of you whom yearn for the «Holy Land» - it’s about time to lay down your weapons and seek inwards. That's the only place were it can be found.

We can divide people into two groups. Those who take the metaphor literally and those who see it as a lie.
— Joseph Campell

Example two: The Virgin Birth. If we look at Joseph Campells statement, we have those who take the story literally. They believe Mary gave birth to Jesus without having sex with Joseph. The other group dismisses the whole story as bullshit. To conceive a child without sex is impossible! But this story is a metaphor! It’s a inner conceive  - and possible birth - that is available for all.

These examples and explanations are by no means complete – hopefully they will give you a taste of the significance of understanding and the needed respect for metaphors.

And then there is the story about Aladdin and the magic lamp. Or the Norwegian folktale about the wife who received three wishes. Or all the myths that symbolizes the soul and the collective unconscious. That will be for another time.

stillspace

om signatur i stillhet

En av mine store inspirasjonskilder er sufipoeten Melvana Rumi (1207-73). I den amerikanske forfatteren Coleman Barks oversettelser. I Rumis samtid var det vanlig at diktere signerte diktene med sitt eget navn. Rumi, derimot, signerte dem ofte med "stillhet". Stillheten var kilden til hans dikt. Jeg kan ikke påkalle meg den samme autoriteten som Rumi. Men jeg vil gjerne komme i den samme skapende tilstanden som han var. Det er en kreativ kraft som er tilgjengelig for oss alle.

Mitt diktprosjekt startet med at jeg gjendiktet Rumis dikt. Så prøvde jeg svardikt. Nå ser jeg på diktene hans som en inspirasjonskilde til min egen diktning. Det er med Rumi som med alle andre historiske skikkelser. På et plan skjer de her og nå, i dette øyeblikket. Som alt annet. Mer viktig enn den historiske skikkelsen Rumi, er essensen som strømmet gjennom ham - og poetene før ham, som han var inspirert av. Jeg ønsker å være en del av denne strømmen, pålogget. I mitt eget språk. Vi må alle finne vårt eget språk.

 

 

Kulturelle og religiøse metaforer

«Myter er gyldige måter å fortelle om virkeligheten og nivåer av bevisstheten på, men språket er metaforisk, ikke bokstavelig. Teologisk mytologi, inkludert indisk mytologi kan holde dyp visdom og veiledning for oss. Men faren oppstår når de tolkes bokstavelig av eksperter, spesielt når de brukes til å skade eller kontrollere andre som er forskjellige fra dem. […] Finn fortellinger som resonnerer med dine dypeste håp, drømmer og ambisjoner, og de de mytene kan være kraftfulle veiledere for deg.»
Deepak Chopra https://www.deepakchopra.com/articles/myths/

Bare kjærligheten kan redde oss. Deg og meg og den pulserende jordkloden som øser av kjærlighet om du legger øret til bakken og lytter stille. Helt stille til du kan at høre din egen pust og klodens pust har samme takt. Til du kan kjenne at du blir pustet, at pusten er det som forener alt som ånder og lever. Vi lever i en tid hvor mye ser mørk ut, hvor blodige kriger, flyktningkriser og hungersnød er del av bildet. I Norge er de fleste fortsatt trygge materielt sett, men vi ser også her en utvikling med større fattigdom, høye strømpriser, boligrente og ungdom som faller utenfor boligmarkedet. Andre steder i verden foregår det blodige kriger.

Alt vi skaper, skaper vi først i vårt indre. Spirit, ånd og pust, de gamle spirituelle tekstene, var metaforiske. Bilder på indre erkjennelser og erfaringer som verken kjenner tid eller rom, landegrenser eller maktmisbruk.

Metaforer kan være bilder på språkløse erfaringer og tilstander som lever i dypet av oss alle. Metaforer brukt av diktere og i religiøse tekster. Med en dypere kunnskap om kulturelle metaforer og mytologier får du tilgang til nye lag i deg selv. Som kan spre gode ringer i det vannet vi alle er forbundet med.

Få ting har ført til flere kriger og vold enn religioner. Carl Gustav Jung har sagt noe slikt som at alle religioner er som frosset vann i kjølvannet av mystiske erfaringer.

At fred begynner med oss selv, i vårt indre, kan bli ofte bli en floskel. Men dette er ramme alvor. Om flere forsto metaforen i religiøse fortellinger, kunne svært mye nød og elendighet verden over vært unngått - i tusenvis av år.

Eksempel en: Den endeløse krigen mellom Israel og Palestina (etterhvert med flere andre stater involvert som har egne interesser i konflikten). "Det hellige land", som "Gud" i følge Bibelen ga til Abraham - er ikke et fysisk land. Det er et indre land(-skap). At "Gud" lovet dette landet til alle hans etterkommere, betyr at dette indre landet er tilgjengelig for alle. Så for de som ønsker å komme til "Det hellige land",  er det på tide å legge ned våpnene og gå inn i seg selv. Det er det eneste stedet det kan erfares. (Jeg skriver "Gud" i anførselstegn. Det er et ord som på lik linje med religioner har blitt mer misbrukt enn noe annet. )

We can divide people into two groups. Those who take the metaphor literally and those who see it as a lie.
— Joseph Campell

Eksempel to: Jomfrufødselen. Ser vi på utsagnet til Joseph Campell, har vi dem som tar jomfrufødselen bokstavelig. De tror at Maria fødte Jesus uten å ha samleie med Josef. Den andre gruppen avfeier hele historien som tull. Å unnfange et barn uten sex er umulig! Men dette er en metafor! Dette er en indre fødsel tilgjengelig for alle.

dans & dikt

Frigjør din indre danser (vi alle har en indre danser som ønsker bevegelse). Bare lytt til
musikken og la kroppen beveges. Se på hvordan grenene på trærne beveger seg i vinden. De
overgir seg bare til brisen som beveger dem. Beveg deg som støvpartiklene danser i lyset. Bare overgi deg til bevegelsen som ønsker å bevege deg.
— Will Johnson

SKRIVEKURS MED BEVEGELSE IN THE WOODS

- å skrive med tilstedeværelse

Lonin i Telemark 21.-23. september med Kristin Ma Ellefsen og Vibeke Vigeland.
Skrivekurset er for alle som ønsker å utforske det intuitive og hvordan skriving med bevegelse kan være et redskap for å komme i kontakt med seg selv og sine omgivelser.
Alle skriveøktene innledes med bevegelse og vi kommer til å være mye ute i naturen.
Vi ønsker å jobbe med friskriving med utgangspunkt i en oppgave. Dere vil få redskap for hvordan disse tekstene kan få en poetisk form slik at essensen kommer fram. Ingen forkunnskaper er nødvendig.

Fredag 21. septmeber kl 18.00 - søndag 23. septmeber kl 14.00.
Pris kr 3200, inkludert overnatting og alle måltider som økologisk, lagd fra bunnen.
Mer info på Facebook.
https://www.facebook.com/kristin.ellefsen.7

 

dikt

Min første poesibok, sakte klapper hun på gjenskinnet, finner du under BUTIKK. Her kan du også lese en beskrivelse og anmeldelser av boka, og kjøpe den om du blir fristet :).

Om stoffets symbolske betydning kan du lese under LALLADIKT.

Noen av mine diktsvar på Lallas poesi finner du under LALLADIKT. Lalla fra Kashmir (ca. 1320-92) var kvinnelig mystiker, som utrolig nok har overlevd historiens kneblende gang.

stillspace

symbolsk betydning av klær i diktning og billedkunst

I Lallas diktning går stoff og mangel på stoff ofte igjen i hennes diktning. Beskrivelser av henne er som regel at hun synger naken.  I Coleman Barks introduksjon om henne skriver han:

Hun er mest kjent for å vandre og danse naken mens hun sang sine sanger. I den ekstatiske linjen fra hasidimer og sufier forente hun den rene glede av væren, og smeltet så sammen med det, slik at den rene formen av ”Lalla”, som hun ofte adresserer, så ut til å være plagg nok. Hennes oppmerksomhet observerer kroppen, men identifiserer seg ikke med den.
— Coleman Barks, Lalla Naked Song

Klede, stoff eller klær, går igjen som metafor eller symbol i mange kunstverk, myter og religiøse fortellinger. Den greske myten om de tre musene, døtre av guden Zevs og havnymfen Eurynome, er tolket av en rekke kunstnere, blant annet Botticelli. Slik tolker Joseph Campell denne myten og bildet:

I noen kunstneriske representasjoner, ser man guddommen og på hans høyre står de tre nådegaver. Musene er kledd, fordi i mysteriet er dekket til i kunsten. Den endelige åpenbaring er det nakne mysteriet i seg selv. Den første av de tre musene er Eufrosyne, som sender ut energien fra Apollo til verden. Den andre er Aglaia, som bringer energien tilbake. Den tredje er Thalia, som omfavner dem begge. [...]
— (Joseph Campell, Thou art that, Transforming Religious Metaphor, s. 16, 2001)